Hoci už žijeme v značne digitálnej ére, pekný zvyk posielania pohľadníc prežíva aj v súčasnosti a časom kedy si ľudia zvyknú posielať najviac pohľadníc, sú práve Vianoce a nasledujúci Nový rok. Začítajte sa do nášho článku a zistíte, kde a kedy sa začali vianočné pohľadnice posielať, ako sa až do súčasnosti vyvíjali a čo ich charakterizuje tak ako žiadny iný predmet.
Od prvých vianočných pohľadníc až do súčasnosti
Úplne prvé obrázky, ktoré možno považovať za vianočné pohľadnice boli vydané v náklade 2050 kusov v Londýne v roku 1843 na pokyn Sira Henryho Colea. Za ich ilustrovanie bol zodpovedný John Callcott Horsley, ktorý vytvoril scénku, kde si pripíjajú tri generácie bohatšej rodiny a obklopujú ich zobrazenia chudobných, ktorým sa dáva jedlo a oblečenie. Neskoršie pohľadnice viac než vianočné a zimné motívy obsahovali nákresy detí, zvierat a kvetov, čo malo všetko symbolizovať blížiaci sa koniec zimy a nasledujúcu jar.
V roku 1873 začala anglická firma Prang a Mayer vyrábať vianočné pohľadnice vo väčšom náklade a o rok neskôr spustila ich distribúciu v Spojených štátoch amerických. S použitím pokrokových tlačiarenských procesov táto spoločnosť v nasledujúcich rokov tlačila viac než päť miliónov pohľadníc ročne, nakoľko však boli drahšie, netrvalo dlho a začali sa predávať ich oveľa lacnejšie verzie, dostupnejšie pre omnoho viac ľudí, čo znamenalo koniec dominancie Prang a Mayer vo svete vianočných pohľadníc.
Spolu s rozvojom technológie predaj pohľadníc v 20. storočí čoraz viac narastal a veľký úspech zaznamenali počas prvej svetovej vojny, kedy ľudia posielali vianočné pohľadnice svojim príbuzným bojujúcim ďaleko na fronte. Počas vojny sa na pohľadniciach začali popri vianočných témach objavovať aj národné symboly ako vlajky. V modernej dobe začiatkom 21. storočia popularita vianočných pohľadníc v porovnaní s minulosťou výrazne poklesla, keďže pre mnohých ľudí sa stalo oveľa pohodlnejšie, rýchlejšie a lacnejšie svojim blízkym jednoducho len zavolať, poslať im e-mail alebo pohľadnicu v digitálnej forme.
Čo je typické pre vianočné pohľadnice u nás aj vo svete
Tradične sa vianočné pohľadnice posielajú aspoň niekoľko dní, ak nie aj týždňov predtým než sa Vianoce začnú. Skutočne sa ich oplatí poslať s predstihom, určite totiž nechcete aby pre väčšiu zaneprázdnenosť pošty počas sviatkov prišli až po Vianociach a tým pádom stratili na svojom zmysle. Existujú mnohé motívy pohľadníc, niektoré sa sústredia viac na náboženské témy (narodenie Ježiška, Traja králi), iné na oslavu Vianoc v západných kultúrach (Santa Claus a soby na sto spôsobov) a ďalšie zas na symboly spájajúce sa vo väčšine myslí s vianočnými sviatkami (zapálené sviečky, vianočný stromček a darčeky, adventný veniec a podobne).
Rovnako sa líši aj text, ktorý pohľadnicu sprevádza, pričom jedným z najstručnejších a najtypickejších je „Veselé Vianoce a Šťastný Nový rok!“. Podobnou pohľadnicou zabijete ako sa vraví dve muchy jednou ranou, hoci nie je neobvyklé poslať blízkej osobe aj dve pohľadnice, prvú najprv na Vianoce a druhú o niečo neskôr na Nový rok. Na tej zas prevažujú iné motívy, ako napríklad ohňostroje, šampanské, prskavky, hodiny odbíjajúce polnoc a tak ďalej. Nájdete však aj početné pohľadnice s dlhším textom, ktorý môže byť básničkou, nápevom koledy či biblickým kontextom.
Ponuka je pestrá aj pre ľudí hľadajúcich menej tradičnú pohľadnicu, takých, ktorí kladú skôr dôraz na to, aby bola vtipná a originálna. Ďalšie druhy pohľadníc sú skôr nostalgickej nôty a tak obsahujú trebárs scénky koledníkov spievajúcich na uliciach. Nuž a netreba zabúdať ani na personalizované verzie, kedy buď vy alebo odborník na grafiku vytvorí pohľadnicu presne podľa vašich predstáv a zahrnie v nej niečo, čo charakterizuje osobu, ktorej sa vianočnú pohľadnicu chystáte odoslať.
Vo Veľkej Británii sú populárne pohľadnice zobrazujúce členov kráľovskej rodiny, zatiaľčo v USA už od čias prezidenta Calvina Coolidga prezident a prvá dáma posielajú niekoľko vianočných pohľadníc vybraným osobám. Neobvyklé nie sú ani pohľadnice konkrétnych spoločností, v ktorých vám zaželajú príjemné prežitie sviatkov a súčasne vás nenápadne upozornia na svoje meno alebo produkty. Niektoré organizácie naproti tomu využívajú vianočné pohľadnice na charitatívne účely, známe sú v tomto smere kampane UNICEF, ktorých pohľadnice vytvárajú renomovaní umelci a výťažok z ich predaja ide na charitu.